divendres, 17 de febrer del 2017



Dimarts 31 de gener de 2.017

CONVERSA CANVI CLIMÀTIC

Ja ens han representat el conte d’EN PINGÜÍ, i hem vist el vídeo de KIRIMA. Aquesta, és una foca que, preocupada per la fusió del gel del lloc on habita, decideix emprendre un viatge pel món per descobrir perquè s’està escalfant el planeta. En aquest viatge, descobreix els principals problemes ambientals de la Terra.
RAQUEL: Ara que hem vist dos contes que ens expliquem què està passant al nostre planteta. Què pensau què pot voler dir  CANVI CLIMÀTIC”?

ANDREU: el temps

MANUEL i ANTHONY:      el tiempo

GIOIA: una bolla del món

AMAYA: És embrutar el món

Després visualitzem el vídeo del pianista LUDOVICO EINAUDI. “Greenpeace organitza un concert històric amb el pianista Ludovico Eunadi a l’oceà Àrtic per demanar la seva protecció” 20/06/2016

Amb un piano de cua damunt una plataforma flotant davant una glacera, Eunadi interpretà una peça original creada especialment per aquest moment.

ANTHONY: me da mucha pena

GIOIA: és molt interessant però fa molta por perquè si es fon el senyor aniria dins l’aigua

ANDREU: també ho he trobat molt curiós però fa por perquè hi havia una “avalanxa” (allau) de neu

QUICUS: de gel

RAQUEL: és el mateix?

ANDREU: sa neu és neu, i es gel és neu congelada

RAQUEL: hi esteis d’acord?

Molts fan que sí.

CARLA: allò semblava una barca

MANUEL: si se cae al agua (el senyor, el pianista Ludovico) está muy fría. Porque a los osos les gusta la nieve

QUICUS: feia molta por, perquè els animals que hi viuen: NARVALS, BALENES, FOQUES, OSSOS POLARS, BALENES RÚSTIQUES (?)... Si ve una “avalanxa” de gel taparia tot l’oceà i tots els animals, es caurien i es tirarien dins el gel

ANDREU:  i si el gel els tapa i no poden sortir?

MAR: respirarien

ANDREU: però necessiten sortir a respirar

QUICUS: les balenes hi poden ser 4 ó 5 setmanes (dins l’aigua, sense sortir?)

MANUEL:      ses morses caminen així (i s’arrossega pel terra, mentre es desplaça)

ANDREU:      i tenen aletes
La conversa encara donaria de si, però pens que està bé deixar-ho fins aquí per avui. Un altre dia seguirem, que sembla que tenen moltes coses per dir... I és que a partir d’imatges i els propis coneixements ja són capaços de fer algunes connexions. Genial!

Un altre dia tornem a visualitzar el vídeo, avui per parelles, a l’ordinador portàtil i, amb tinta xina damunt cartolina blanca, expressen el que els suggereixen aquestes imatges. Representació del MÓN ÀRTIC I EL CANVI CLIMÀTIC.

divendres, 10 de febrer del 2017

PASTERETA DE PLANTES AROMÀTIQUES



A l’escola tenim diferents projectes, un d’ells és LLAVORS PEL CANVI. Aquest projecte engloba dues activitats, HORT i COOPERACIÓ. I a fi de poder dur a terme els objectius proposats s’han creat diferents comissions on participen famílies i mestres.

Referent a l’HORT hem acordat adequar una pastereta, acondicionar-la, afegir fems, i fer-ne un nou disseny, incorporant-hi unes quantes lloses de marès. Hem comptat amb l’ajuda d’en Ferran i en Pere per preparar la terra, i de na Sílvia i na Kalima per gravar els cartells amb els noms de les plantes. Així, els fillets i filletes de 3r i 5 anys junts, han llevat pedres, cavat  i sembrat algunes plantes aromàtiques. Desitjam que entre tots tinguem cura de les plantes, que ens alegren la vista,  i amb el temps, poder disposar d’unes herbes que podrem utilitzar per fer infusions, cuinar,...

La feina està just començada, però mantenim la il·lusió per tenir contacte amb la terra, i tenir cura dels espais i el medi ambient.

Gràcies a totes les famílies que ens ajudeu a fer realitat totes aquestes propostes.
Primer preparant el terreny...

 

I ja posats a fer feina...

EL CAMÍ DE L'ESCOLA



Seguint amb el tema de la xarxa, tots els grups de l’escola, durant dues setmanes, hem demanat als alumnes “COM VENIM A L’ESCOLA...”. Ells ho han anat enregistrant. Ara haurem de fer un buidatge, veure altres realitats, i xerrar-ne,  a fi d’adquirir consciència de la importància d’adoptar actituds que ens ajudin a tenir un món millor, i a fer accions que no contribueixin al canvi climàtic,  i a totes aquestes paraules que ara sentim CO2, efecte hivernacle, ...

A partir d’aquí, i a través de converses, podrem esbrinar què és el que cadascú pot fer. Ho anirem recollint i aquest serà el treball que també enviarem als nostres amics de NICARAGUA. Evidentment, aquí les famílies hi tenim un paper molt important en la transmissió de valors. I és que ENTRE TOTS FEIM EL MÓN.

dilluns, 6 de febrer del 2017

RESIDUS



Hem encetat el tema proposat per la Xarxa de Centres Cooperants “EL CANVI CLIMÀTIC“. L’hem introduït a partir dels contes, EN PINGU, també EL VIATGE DE KIRIMA, ...  I hem començat xerrant dels RESIDUS, qualsesvol substància o objecte que decidim rebutjar o tirar.

Després de veure tot els materials que empram i tiram, hem comentat la importància de SEPARAR el residus, RECICLAR, del que es pot tirar als CONTENIDORS, per respectar el medi ambient i JUNTS TENIR CURA DEL NOSTRE PLANETA. Així, després de dur a l'escola diferents residus de casa, els hem classificat amb 3 bosses de diferents colors i que hem associat

BLAU – PAPER I CARTRÓ

GROC – ENVASOS LLEUGERS

VERD – VIDRE

Classificar és important, però només és una petita part. La importància de “LES 3 R”, REDUIR, RECICLAR, I REUTILITZAR.

divendres, 3 de febrer del 2017

MISSATGERIA, INTERCANVI DE CARTES: CARTA A UN AMIC



Coincidint amb el dia de la PAU vam contar el conte LA GUINEU FA AMICS.

Una història d’Adam Relf que parla sobre la necessitat de la vertadera amistat.

A la mare de la petita guineu li agradaria que fes amics. La petita guineu recull pals, pomes i intenta «construir» un amic. I encara que sembli que això no donarà cap resultat, acaba per fer amics de veritat!  

A partir d’aquí sorgeix una conversa al voltant de l’amistat. I intentem dir una qualitat que ens agrada d’un amic.

Després els propos que triïn una parella per escriure’s una carta, i explicar-se una coseta. Es fa al racó de MISSATGERIA on hi hem muntat una bústia amb un prestatge per a cadascú.  A més a més, s’ha elaborat un petit llibret com a guia per consultar i seguir un ordre:

  • Data
  • Salutació
  • Presentació
  • Contingut
  • Comiat
  • Signatura

Al final fan un sobre amb un full, el dobleguem i aferren cinta i, el decoren si volen. Al racó hi ha tampons, gomets,... per poder-ho fer a gust.

Dir que els ha encantat el fet  d’inventar-se una signatura. Cadascú ha tingut un full per practicar-ho i decidir la seva. “Açò també ho sap fer el meu germanet!”, ha estat el comentari espontani d’una filleta.





Aquests han estat els escrits.

dimecres, 1 de febrer del 2017

NOVES PROPOSTES DE JOC

Anem repensant els materials que posem a l'abast dels infants, observant els tipus de joc, les necessitats, preferències i interessos, despertant la curiositat,  i sobretot, mantenint les ganes d'emocionar-se.
Així, aquest trimestre hem introduït un nou material de CONSTRUCCIONS, amb un Arc de Sant Martí i miniatures, i a la "missatgeria" hem posat una BÚSTIA per enviar-nos CARTES.
A l'aula de racons s'ha tornat a instal·lar la TAULA DE LLUM